13 November 2010

al-fatihah

Ajal dan maut atas kehendak Allah s.w.t. siapa tahu. Mungkin hari ini atau esok mungkin ajal kita. Orang yang sihat tubuh badan. Tiba-tiba dengan kehendaknya. Diberikannnya sakit yang tiada ubatnya lagi. Nan atau Adnan Mohd Taib, telah selamat disemadikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Raja Uda. Beliau mengidap penyakit yang barah di bahagian perut.
Norlinda Md. Zaman. Seorang yang sangat kuat. Saya tidak dapat membayangkan bagaimana dia menghadapi keadaan yang sangat sukar ini. Menjaga seorang suami yang sakit, bukan dugaan yang mudah. Dengan waktu kerja. Tanggungjawab sebagai seorang anak. Tanggungjawab seorang isteri. Tanggungjwab seorang adik dan kakak. Dan tanggungjawab sebagai seorang makcik atau ibu kepada 10 orang anak buah.
Setelah pemergian suaminya menghadap tuhan. Sebagai seorang adik. Saya memeluknya. Berharap dengan pelukan, dapat menenteramkan keadaannya pada masa itu. Tiba-tiba mengalir air matanya. Dalam sebak itu juga. Berkata beliau “aidi. Kak ngah dah tinggal sorang. Kak ngah dah takde siapapun. Abg ngah kau dah pergi. Anak pun kak ngah takde.. kau jaga kak ngah d ye?”. Menitis air mata mendengar kata-kata tersebut. Aku akui. Beliau memang kuat. Tak pernah sekalipun beliau mengeluh. Setiap kali aku pandang wajah beliau. Tak pernah lekang dengan senyuman. Mungkin benar kata orang. Riak di muka tidak menunjukkan keadaan di hati.
Aku berharap. Norlinda Md. Zaman atau kak ngah aku dapat meneruskan hidup dengan gembira. Kata orang, Yang pergi biarlah pergi. Kita hanya mampu berdoa untuk mereka. Tapi yang hidup, haruslah teruskan kehidupan.
Al-Fatihah untuk Adnan Mohd Taib.

1 ulasan:

  1. AL-FATIHAH.

    takziah untuk ko sekeluarga.
    semoga rohnya dicucuri rahmat and semoga kakak ko terus tabah :)

    BalasPadam