31 Disember 2009

bomoh

pernah tak korang rase ade sesuatu lihat ko tapi bile ko pandang, takde orang.. manusia mempunyai 1 deria yang mane kita dapat rase ada orang memerhatikan kita.. yep.. this is fact.. not auta macam slalu aku buat kat chu..
manusia yang berbangsa melayu masih lagi berpegang teguh dengan kekuatan bomoh dan bukan tuhan.. dan ya.. bomoh masih lagi wujud.. bangsa melayu seperti aku sendiri masih lagi fikir nak idop senang tapi malas bekerja, masih lagi dengki dengan orang yang lebih senang dari kita. tahu tuhan wujud tapi tak melakukan suruhannya.. alpa.. terlalu enjoy dengan apa yang disediakan orang kapir untuk kita..
ade sesetengah melayu walaupon dengki, tapi dengki memotivasikan diri.. tapi ade lagi yang setengah, wujudnya perasan nak menjatohkan orang lain dengan alasan patot aku lagi kaye dari ko.. bodoh.. that y cina pegang ekonomi.. betol.. aku hanya pandai bercakap tapi tak tau nak buat.. aku memang specialist bab ni..
ah.. ape aku mengarot ni.. banyak sangat menyimpang dari tajok asal...
ade orang melayu mencari ilmu yang membolehkan die jadi bomoh.. aku pon tak tau kenape.. penting ke tu sume? boleh ke jamin mase depan? betol ke jalan yang die amek? putih ke hitam jalan yang die amek? tuhan redha ke jalan die tu? walaupon orang2 tersebut mmg tak pernah kacau hidop aku.. tapi aku tetap nak pikir.. memang aku dasar orang melayu, suke jage tepi kain orang.
aku penah dengar ayat dari seorang bomoh.. dah arwah dah.. die penah cakap "memang betol bomoh ni orang bagi duit, tapi bomoh ni keje bahaye.. kalau boleh jangan la nak jadi bomoh".
-end-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan